دریای من

دریا، شیلات و تامین امنیت غذایی کشور

امنیت مواد غذایی چیست؟

امنیت غذایی چیست؟ غذا

بانک جهانی امنیت غذایی را به صورت «دسترسی همه مردم در تمام اوقات به غذای کافی برای داشتن یک زندگی سالم» تعریف کرد که این تعریف در کنفرانس رم مورد تاکید  قرار گرفت.

این تعریف به سه عنصر «موجود بودن غذا»، «دسترسی به غذا» و «پایداری در دریافت غذا» استوار است. عنصر موجود بودن غذا تنها به میزان مواد غذایی در مرزهای ملی که درگذشته عنصر اصلی امنیت غذایی بود، تکیه ندارد و امروزه شامل تولید (عرضه داخلی) و واردات مواد غذایی می‌باشد.

برای مشاهده ادامه بر روی ادامه مطلب زیر کلیک کنید.

امنیت غذایی


 امنیت غذایی       
                                                                                        
بنابر تعریف سازمان ملل در سال ۱۹۸۶، امنیت غذایی را دسترسی همه مردم به غذای کافی در تمام اوقات برای داشتن یک جسم سالم می‌دانند. طبق این تعریف موجود بودن غذا، دسترسی به غذا و پایداری در دریافت غذا سه عنصر اصلی می‌باشند. 

برای مشاهده ادامه بر روی ادامه مطلب زیر کلیک کنید.

دریا

دریا، اقیانوس جهانی، یا به شکل ساده‌تر، اقیانوس ، بدنه آبی متصل آب‌های شور می‌باشد که ۷۰٫۸ درصد سطح زمین را پوشش می‌دهد. دریاآب‌وهوای زمین را معتدل می‌کند و نقش مهمی در چرخه آب، چرخه کربن، و چرخه نیتروژن دارد. اگرچه از زمان پیشاتاریخ دریانوردی و اکتشاف در دریا رواج داشته است، مطالعه مدرن علمی دریا (اقیانوس‌نگاری) به طور گسترده به سفر چلنجر بریتانیا در دهه ۱۸۷۰ مربوط می‌شود.دریا به طور مرسوم به چهار یا پنج بخش بزرگ تقسیم شده است، مواردی مانند آرام را اقیانوس گویند، و مواردی مانند مدیترانه را دریا گویند.

برای مشاهده ادامه بر روی ادامه مطلب زیر کلیک کنید.


شیلات


شیلات عبارت از مجموعه علومی است که به شناسایی، بوم‌شناسی، تکثیر و پرورش، صید و بهره برداری، نگهداری، عمل آوری و فرآوری ماهیان و سایر آبزیان و یا محصولات حاصل از آنها می‌پردازد. واژه شیل برگرفته از نام نوعی دام ماهیگیری رودخانه ای است. از مهمترین حوزه‌های تخصصی شیلات که مجموعاً علوم و صنایع شیلاتی نامیده می شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

برای مشاهده ادامه بر روی ادامه مطلب زیر کلیک کنید.

تامین امنیت غذایی کشور با توسعه شیلات

یکی از مهم ترین نیازهای بشرامروزی،تامین منابع غذایی و رسیدن به خودکفایی در این زمینه است.کیفیت غذای مصرفی هر قومی ارتباط  مستقیم  با سطح  آگاهی از مسائل بهداشتی  و تغذیه ای و همچنین توان اقتصادی وعادات غذایی مردم آن کشور دارد.در گذشته امنیت غذایی مترادف با رشد تولید غذا خصوصا در کشورهای کم درآمد و کم غذا تعبیر می شد اما رشد جمعیت از یک سو و افزایش تعداد گرسنگان ازسوی دیگر نشان داد که این دیدگاه درست نیست.کنفرانس بین المللی تغذیه در نشست سال 1992 بر روی تعریفی که بانک جهانی از امنیت غذایی کرده بود، تاکید کرد.بر اساس این تعریف،امنیت غذایی عبارت است از : دسترسی همه مردم در تمام اوقات به غذای کافی و سالم برای داشتن یک زندگی خوب و فعال.

برای مشاهده ادامه بر روی ادامه مطلب زیر کلیک کنید. 

خوش آمدید

سلام!


به وبلاگ دریای منخوش آمدید (:

خوش آمدید

خوش آمدید :)

این وبلاگ جهت شرکت در جشنواره ملی "دریامسیر پیشرفت" ایجاد شده است.

امیدوارم لحظات خوشی را در این وبلاگ سپری کنید :)
کلمات کلیدی
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پیوندها
پیوندهای روزانه
Designed By Erfan Powered by Bayan